Idén nyáron röppentek fel először azok a hírek, amelyek a Microsoft következő konzolgenerációjáról szóltak. Az Xbox Scarlett Cloud névre keresztelt projekt a pletykák szerint egy olyan konzolt takar, amely már teljes egészében a felhőalapú streaming szolgáltatásokra támaszkodik. Vagyis a játékaink nem magán a konzolon fognak futni, hanem online, valahol a felhőben.
Ez a technológia már jó pár éve létezik, többek közt ezt használja a PlayStation Now szolgáltatás is. Csakhogy a minél nagyobb sávszélesség szükséglete mellett is jelen van még a legnagyobb probléma: a tömörítés és főleg a lag. A streamelt játékok ugyanis a minél stabilabb megjelenítés érdekében valamilyen szintű tömörítésen mennek keresztül, így nem ugyanazt a tűéles képet kapjuk, mint a hagyományos módon futó játékok esetében. És még így is érzékelhető az input és az output, vagyis a kontroller billentyűjének lenyomása, valamint az arra érkező reakció közti minimális késés.
Ha hinni lehet a legújabb szóbeszédeknek, a Microsoft olyan megoldáson dolgozik, amely főleg utóbbi jelenséget tűntetheti el végleg a képletből. Ennek egyik záloga az átalakított AMD Picasso chip, a másik pedig a mesterséges intelligencia. Előbbi egyre több helyen bukkan fel, láthattuk már HP laptopok benchmarkjaiban, valamint készül egy erre épülő Surface laptop is. Ez kap helyet a konzolban, és elsődleges feladata a szervertől kapott instrukciók alapján bizonyos képkockák előzetes lerenderelése lesz. A nemrég bejelentett Microsoft CloudX-re épülő mesterséges intelligencia ? amely a konzolban és szerverekben egyaránt jelen lesz ? tanulni fog a játékosok szokásaiból, és megpróbálja előre lemodellezni, hogy egy adott szituációban mit fognak reagálni. Ezáltal pedig a processzor előre megadott képkockákat renderel le, hogy így csökkentsék a streamből fakadó késleltetést és lagot.
Persze egyelőre hivatalos megerősítés ? vagy cáfolat ? nincs a hírekkel kapcsolatban, így érdemes őket fenntartásokkal kezelni. De egyre több jel utal rá, hogy valami készülődik a redmondiak háza táján. Arról ugyanakkor még nagyon korai lenne beszélni, hogy mindez mikor ölthet testet egy fogyasztók számára is elérhető konzol formájában. Arról meg pláne, hogy mindez végül pontosan milyen paramétereket takar majd.